2013. június 24., hétfő

Útinapló 2013.05.20 Hétfő

Reggel 6:30-kor keltett bennünket a Gogolák fiúk anyukája.  Nehezen ébredtünk, mert sokáig fenn voltunk az éjszaka.
Reggelire, kétféle szalámit, teát, lekvárt, májkrémet, sajtot, paradicsomot, uborkát, paprikát kaptunk.
9-kor jött értünk a busz, ami elvitt bennünket Vargyasra. Ott már vártak bennünket a lovas szekerekkel. Miután mindenki elfoglalta a helyét, elindultunk a Vargyas-szorosba. Igen hosszú, és rázós út volt. A kocsisok útközben mindenféle érdekes történeteket meséltek. Megmutatták az út mellett található forrásokat, ritka növényeket. Az út folyamán többször haladtunk meredek emelkedőn, sőt még a Vargyas-patakon is keresztülmentünk. 2 óra volt az út.
A szorosba érkezésünkkor terített asztallal, és illatozó grill húsokkal, patakban hűtött borvízzel fogadtak minket a panzió dolgozói.  Az ízletes ebéd befejeztével Vargyas-patakban fürödtünk egy kicsit. Nagyon csúszósak voltak a kövek, és csúszkált mindenki össze-vissza. Nagyon jó volt.
Elmentünk túrázni Gyurival. Nagyon ijesztő volt számomra, mert lengőhidakon kellett átmenni, amik nagyon mozogtak. Találkoztunk idegen túrázókkal is.
Először a Csikócsűr nevű kisebb barlangot néztük meg. Igen meredek volt a bejárat, de sikerült mindenkinek felmásznia. A patakon átkelve jutottunk el az Orbán Balázsról elnevezett barlangba, ahová vaslétrákon kellett fel- és lemászni. Nagyon féltünk, mert a létrafokok nagyon keskenyek voltak, és nagyon csúsztak. A barlang látogatható részét két csoportban jártuk be, mivel igen sötét, és csúszós volt odabent. A túra alatt Gyuri mesélt a barlang történetéről, és az ott megbújt emberek életéről. Csodálatos volt a barlang pereméről a kilátás. A barlangban tizenhét fajta denevér él, de mi ezekből csak kettő példányt láttunk. Félelmetes volt a sötétség, és dermesztő a hideg.
A hegyről lefelé vezető út nagyon félelmetes volt. Nem sokkal az indulás után elkezdett dörögni az ég, és már esett is az eső.  Nagyon elázott mindenki, vacogott a fogunk, mindannyian fáztunk. Még mindig volt hátra 1,5 óra, és nagyon felhős volt az ég. Minden ruhánkból csavartuk a vizet, és nem tudtunk mit magunkra venni. (Szerintem sokan meg lesznek fázva.) A kocsisok igyekeztek a lovakat gyorsabb haladásra ösztönözni, de néha azért nekik is meg kellett pihenniük. Ez a nyári zivatar lehűtötte a levegőt, pokrócokkal takaróztunk be az eső ellen, mivel esőkabátjaink otthon maradtak.
A völgybe érve a mészégető boksáknál sajnos nem tudtunk sokat időzni a hideg, áztató eső miatt.  Mi indultunk utoljára, de Laci a vezetőnk sokat beszélt, és viccelődött velünk, ezért észre sem vettük, hogy nagyon hosszú volt az út lefelé is.
Amikor odaértünk a buszhoz kb. 16 óra felé, mindenki megbámult bennünket, hogy milyen vizesek vagyunk. Mire Vargyasra értünk, már nem esett az eső. Mindenki izgult, hogy végre a szállásra érjünk. Nagyon finom vacsorával nyugtattuk fáradt testünket.
Így izgalmasan telt a mai napunk is!

A mai nap tudósítója volt: Jakab Renáta és Petrik Rebeka

Vargyas-szoros

A Vargyas-szoros (románul Cheile Vârghişului) a Rika-hegység északi részében, Vargyastól északnyugatra, Homoródalmástól keletre található. A Vargyas-patak által kivésett 3 km hosszú sziklaszoros a Vargyas-szoros Természetvédelmi Területet képezi. Ez a Székelyföld egyik legnagyobb karsztvidéke. A szoros allochton karsztját négy fosszilis barlangszint (a patak szintje felett 5, 20, 40, 70-120 m-rel) és a jelenleg is alakuló aktív, patakos szint képviseli. A pleisztocén közepétől kialakult barlangrendszerekből mára már csak kisebb (2-20 m) vagy nagyobb (20-1500 m) barlangszakaszok maradtak meg a szoros mindkét oldalán.[1] A Vargyas-szorosban 124 barlangot tartanak számon, melyeknek teljes hossza eléri a 7410 métert. A legnagyobb az Orbán Balázs-barlang (Nagy-barlang, Homoródalmási-barlang, Kőlik), amely az első tudományosan felkutatott barlang Erdélyben. A járatok hossza 1527 méter, négy természetes bejárata a patak vize felett 20 méterre nyílik.